X
تبلیغات
رایتل

از نجف آباد تا آمریکای جهانخوار

خاطرات تجربه و زندگی جدید در آمریکا
شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391

عادت شکنی

****پیشنوشت: می گم: «کوروش جان! معلومه کجایی ؟ کم پیدایی؟» می گه: «دارم می شکنم

می گم: «چیو؟ خودتو؟ آینه؟ از درون؟ زیر بار ناملایمات؟» می گه: امروزه ثابت شده که نهایت رشد بدنی انسان از نظر آناتومی و فیزیولوژی تا سن بیست و یکسالگی یا حداکثر بیست و پنجسالگیه. به عبارت دیگه: از سی سالگی به بعد پیری سلولی و بدنی انسان شروع میشه و این پیری تا مرگ فیزیکی ادامه داره. در این بین تنها فرصت(هایی) که از نظر رشد برای انسان باقیه؛ عبارتنداز: 1-«رشد عقلی» که بعد از علم اکتسابی، برپایه ی تجربه ی فردی هر شخص بنا شده. 2- «رشد روانی»(روحی، ذهنی، Mind) و 3-«رشد معنوی». «عقل، دو عقل است: اول مکسبی / که در آموزی به حرف مکتبی // عقل دیگر، بخشش یزدان بـوَد / چشمه ی او در میان جان بـَود_مولوی»

برای رسیدن به اون رشدهای واقعی (عرفان تکامل) که در یک کلام تمام هدف از خلقت آدمیزاده و به «آرامش و پختگی» یا همون حس هفتم (احساس سبکباری و کنده شدگی از دلگرفتگی های روزمره Sense of Elevation که بعد از حس ششم: شهودی و پیشگویی Intuition معروفه) راههای گوناگون با اسمهای گوناگونی ذکر شده. خلاصه ی همه ی اونها در اولین قدم و «خود شناسی» بیان میشه. با دونستن این نکته که انسان تنها موجودیه که باطنی داره و تنها و تنها این خودشه که به اون دسترسی داره؛  اگه هرکسی بتونه با خودشناسی به اون باطن حقیقی اش از طریق «بالا بردن آگاهی» دست پیدا کنه؟ اونوقته که خوب خوب میفهمه که چه توانایی هایی دارد؟ «سالها دل طلب جام جم از ما می کرد/ آنچه «خود» داشت؛ زبیگانه تمنا می کرد // گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است /  طلب از گمشدگان لب دریا می کرد // فیض روح القدس ار باز مدد فرماید / دگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد_حافظ».

گورجیف روسی Gurdjieff


در حدود نود سال پیش، از جمله عارفان مسیحی، شخصی به نام «گورجیف روسی الاصل» بعد از سالها جستجوی حقیقت، همین حرف شعرا و عرفای خودمون رو زد که: «ای انسان، زمان حال، یک هدیه است Present is a present = Gift» (زندگی کردن؛ آبتنی در حوضچه ی اکنون است _ سهراب سپهری) ولی متاسفانه  چنان درگیر عادتها شده ایم که از «لمس واقعیت لحظه» غافلیم. (هر زمان نو میشود دنیا و ما / بی خبر از نو شدن، اندر بقا // عمر همچون جوی(آب) نو نو می رسد / مستمری می نماید اندر جسد_مولوی). بنابراین اگه می خوای «رها» بشی؛ امروزت رو به فردا ننداز (یکی کم شود؛ دیگر آید به جای/ جهان را نماند بی کدخدای// از امروز کاری به فردا ممان(نگذار) /چه دانی که فردا چه آید زمان_فردوسی) و با مثبت اندیشی و دونستن این نکته که «فکر بد، آن فکر بد را میچرد / فکر خوش،دیگر خوشی ها را می خرد(می پرورد) _ مولانا» اگه می خواهی نشوی همرنگ؛ رسوای جماعت درون و بیرونت شو و با  دوری  از  افراد منفی نگر(نخست موعظه ی پیر صحبت (می فروش) این بود / که ازمصاحب(معاشر) ناجنس، احتراز کنید_حافظ) بزن عادتهای زندگیت رو بشکن و از یک انسان مکانیکی و عادتی به سوی یک انسان روحمند گام بردار.(از «خلاف آمد عادت» بطلب کام که من/ «کسب جمعیت» از آن زلف پریشان کردم_ حافظ … یک قدم بر نفس خود نه، یک قدم در کوی دوست / هرچه بینی دوست بین؛ با این و آنت کار نیست_عزیزالدین نسفی)

از نظر «گورجیف» ویژگی انسان عادتی و مکانیکی اینه که «عواطف او» مثل اسب(هایی) هستند که از طریق یراق و تسمه های «حواس» به درشکه وصلند.  در این بین یک راننده و سورچی مستی به نام «عقل»، براساس شدت و ضعف چیزهایی مثل«قدرت، شهوت، ثروت، لذت و غرایز» _که در اصل قراره آب روان زیر کشتی وجود انسان باشند ولی گاه به درون او رخنه می کنند_ انسان رو از این سو به آن سو می بره. تنها چیزی که می تونه این اسب تازان عاطفه و نیز سرکشی عقل مست رو کنترل کنه؛ پیر روشن ضمیر «بیداری و آگاهی» است که همینطور که درون کابین (درشکه) نشسته؛ هدایت رو در دست بگیره و از طریق «مراقبه» و سوال دائمی که «این انرژی درونی را چگونه باید صرف کرد؟» انسان رو به کمالش برسونه و حالیش کنه که:«آنکه او بسته ی غم و خنده بــُود /   او به این دو عاریت زنده بـُود // باغ سبز عشق، کو بی منتهاست / جز غم و شادی، در او بس میوه هاست // رنج و غم را حق پی آن آفرید/ تا بدین ضد! خوشدلی آید پدید_مولوی)

لبخند آرامش، خواب و بیداری انسان


می گم:«کورش جان! من که نفهمیدم این کمتر پیدا بودن تو برای شکستن چی بود؟ :) با اینحال گزیده ایی از یک ایمیل رو می گم و می رم؛ شاید که خواننده های محترم هم هرزمان که این مطلب رو خوندند؛ نظرشون رو نوشتند یا به موارد زیر نکته ها افزودند.»

*******************

از جدول و بازی های فکری استفاده کنید
از دست غیرغالب خود در مسواک زدن، شانه کردن یا استفاده از موس استفاده کنید. در یک زمان با هر دو دست بنویسید. قاشق و چنگال را جابجا در دست بگیرید
 
یکی از حواس خود را کنار بگذارید. چشم بسته غذا بخورید، با چشم بسته دوش بگیرید
 
از کیبورد هایی استفاده کنید که جای حروف آن متفاوت است
برای ابزار متداول، کاربرد های گوناگون بیابید. مثلاً چند کاربرد برای میخ می توانید بیابید، 10 تا، 20 تا …؟
 
به یک جواب اکتفا نکنید
واقعیت ها و فرضیات را معکوس کنید. از خود بپرسید : چه می شود اگر …؟
 
ترسیم کنید. برای نقاشی نیاز نیست که یک نقاش باشید
مثبت فکر کنید
 
در یک زمان چند کار را با هم انجام دهید
غذاهای متناسب برای مغز بخورید مانند گردو، بادام، نان برشته، چای سبز و غیره
سیر غذا نخورید. کمی گرسنه باشید
نرمش های روزانه انجام دهید
صاف بنشینید
زیاد آب بخورید
نفس عمیق بکشید
بخندید
به فعالیت های خود تنوع بدهید. برای خود مشغولیات ذوقی انتخاب کنید
خوب بخوابید
 
موسیقی گوش کنید
کارها را عقب نیاندازید
وابستگی خود را به تکنولوژی!!! کاهش دهید
تحقیقات اینترنتی داشته باشید
لباس های خود را تغییر دهید. پابرهنه راه بروید
با خود بلند بلند صحبت کنید
 
شطرنج یا بازی های صفحه ای انجام دهید به خصوص شطرنجی که پیشرفت بازی توسط ایمیل و اونلاین باشد
بازی های مغزی انجام دهید مانند سودوکو، جدول کلمات متقاطع و غیره
 
 
نشریه ای را به صورت دایم بخوانید
یک زبان خارجی بیاموزید
 
برنامه نویسی با کامپیوتررا یاد بگیرید
کلمات بلند را از آخر به اول بنویسید. رگشلاچ
محیط خود را تغییر دهید. جای اجسام را تغییر دهید. به مکان های ناشناخته بروید
شعر بنویسد، داستان بنویسید، وبلاگ راه بیاندازید
 
به صورت ذهنی حدس بزنید که روزهای ماه، چند شنبه هستند
به صورت ذهنی، گذر زمان را حدس بزنید
 
با ریاضیات دوست باشید.
روش هایی در خاطر سپاری داشته باشید
مکان هایی که به خوبی می شناسید را تجسم کنید
نام افراد را به خاطر بسپارید
مدیتیشن کنید. ذهن خالی را تجربه کنید
 
تلویزیون را خاموش کنید
تمرکزتان را تقویت کنید
 
محاسبات ذهنی انجام دهید
 
به تعصب های خود هوشیار باشید
 
نابغه ای را برای الگو برداری انتخاب کنید
شبکه ای از دوستان حمایت کننده داشته باشید
 از دیگر ادیان دوستی صمیمی داشته باشید
تنها به کسانی که با شما موافقند نچسبید. با کسانی هم معاشرت کنید که با شما مخالفند
طوفان ذهنی کنید
نوع نگاه خود را تغییر دهید. از کوتاه مدت به بلند مدت و از فردی به جمعی
ریشه مسایل را بیابید
 
ادبیات کهن بخوانید
مهارت های خواندنی خود را تقویت کنید.
کتب را خلاصه سازی کنید
 
مشکل خود را برای یک اهل درد ، در میان بگذارید
 
مناظره کنید. از یک نظریه دفاع کنید. همچنین همان نظریه را بکوبید
 
خود را به چالش بکشید
 
مدیریت استرس داشته باشید
 
هر روز از یک مسیر متفاوت بروید
 
در حین پیاده روی مسایلتان را حل کنید یا با دوستانتان گفتگو کنید
 

هرروز را از شب قبلش برنامه ریزی کنید

و از همه مهمتر: خود را بیشتر بشناسید و در حق خودتان و دیگران، مهربان تر باشید.